Copyright © 2021 / 2564 Het is toegestaan om elektronisch of in gedrukte vorm fragmenten van deze compilatie of de compilatie in zijn geheel over te nemen voor eigen gebruik, of ook met als doel ze met anderen te delen, uitsluitend voor gratis verspreiding en zonder commercieel oogmerk. |
Vaiśalī (Vesali)
Vesali
was de hoofdstad van de Liccavis; ten tijde van de Boeddha was ze
één van de
grootste steden van India. Ze was een van de oudste steden van India,
gesticht
door koning Vaisal. De tegenwoordige naam ervan is Vaiśalī. Ze is
gelegen in de
deelstaat Bihar, India, circa 35 km ten zuidwesten van Muzaffarpur.
Daarna
ging de Boeddha naar het Cāpala-gedenkteken te Vesali. Daar zag hij
volbewust
en bezonnen af van verdere vorming van leven. Weldra zou hij uitdoven
(=
definitief heengaan in de volmaakte Vrede). Ānanda vroeg hem nog te
blijven
leven. Maar de Verhevene vond die vraag niet passend. Hij was oud en
zijn
lichaam was versleten. En hij gaf de raad: “Weest een eiland
voor uzelf; weest
uzelf tot toevlucht; zoekt geen andere toevlucht. De leer zij u tot
eiland en
tot toevlucht.” - De plaats van dit gedenkteken is niet
bekend.
Na het
overlijden van de Gezegende kregen de Liccavis een deel van de
relieken. Zij
richtten er een stoepa voor op in de nabijheid van Vesali. Die stoepa
is
afgebroken; alleen de fundamenten ervan zijn nog over. Boven die
fundamenten is
een dak gemaakt ter bescherming tegen zon en regen. De relieken die in
deze
stoepa gevonden zijn, zijn overgebracht naar het museum te Patna.
Een andere stoepa is opgericht te Vesali. Die stoepa bevat een helft van de relieken van de Eerwaarde Ānanda. De andere helft is te Rajgir begraven.
Omstreeks
483 v.C. had te Vesali het tweede Boeddhistische concilie plaats. Het
was
tijdens de regering van koning Kālaśoka of Kākavarnin. Dat concilie
werd
gehouden met betrekking tot tien regels van discipline die door de
oostelijke
monniken werden aangenomen. Zij leefden te Vesali en Pātaliputta. De
westelijke
monniken van Kosambi, Pāttheyya en Avanti protesteerden hiertegen. De
controverse
leidde tot de verdeling van de Sangha in twee groepen: de oostelijken
en de
westelijken. De oostelijken werden bekend als Mahasanghikas en
Āchariyavāda; de
meer orthodoxe westelijken werden bekend als Theravāda (Sthaviravāda).
In de
nabijheid van de stoepa voor de relieken van de Eerwaarde Ānanda heeft
keizer
Asoka een zuil opgericht. Deze zuil met leeuwenkapiteel is nog geheel
intact.
Hij was omgevallen en met zand en aarde bedekt
vóór de inval van de Turkse
Mohammedanen, 11e-12e
eeuw.