Copyright © 2021 / 2564 Het is toegestaan om elektronisch of in gedrukte vorm fragmenten van deze compilatie of de compilatie in zijn geheel over te nemen voor eigen gebruik, of ook met als doel ze met anderen te delen, uitsluitend voor gratis verspreiding en zonder commercieel oogmerk. |
Deze
plaats ligt ongeveer 7 km ten noorden van Varanasi (Benares), in de
deelstaat
Uttar Pradesh, India. In het Sanskriet is de oude naam van Sarnath
"Rishipatana". De lichamen van 500 Pacceka-Boeddhas (rishis) zouden
op deze plek zijn gevallen na hun definitieve Heengaan. Dat is een
verklaring
van de oorsprong van deze naam voor Sarnath.
Op de
plek waar de Boeddha hen ontmoette, staat thans de Chaukhandi stoepa.
Boven op
deze stoepa werd in 1555 na Chr. een grote bakstenen toren opgericht
door
keizer Akbar. In 1835 en daarna nog eens in 1904 werd een diepe sleuf
in de
stoepa gegraven op zoek naar oude relieken.
De
Boeddha onderwees toen het middenpad. Uitersten moeten vermeden worden.
Behagen
scheppen in zinnelijke geneugten is niet goed; en zelfkwelling is
evenmin goed.
Het middenpad vermijdt die uitersten. En wat is dat middenpad? Het is:
juist
inzicht, juist denken, juist spreken, juist handelen, juist
levensonderhoud,
juiste concentratie, juiste oplettendheid en juiste ontwikkeling van de
geest.
Dit middenpad voert tot vrede en tot direct inzicht.
De
vijf
asceten verheugden zich over de woorden van de Verhevene. En een van
hen,
Kondañña, bereikte toen de eerste fase van
heiligheid.
Gedurende
die tweede toespraak bereikten de asceten allen de volledige
heiligheid. Zij
hechtten zich nergens meer aan.
De
naam
Dhamekh is ontleend aan het Sanskriet “Dharmameksh”
(= denken over de leer).
Dit
verhaal moet verzonnen zijn. Het kan niet waar zijn dat een van die
vijf
asceten de toekomstige Boeddha Metteyya zal worden. Immers, zij allen
waren
arahants, volmaakte heiligen. Een verder bestaan, een wedergeboorte
hier was er
voor hen dan ook niet meer, ook niet als een toekomstige Boeddha!
Die tempel is
gelegen nabij de Dhamekh stoepa,
ten westen ervan, bijna
één km van de
Chaukhandi stoepa vandaan. In 1931 werd die tempel gebouwd door de Maha
Bodhi
Society. Binnenin staat een gouden beeld dat de onderwijzende Boeddha
voorstelt. Ook zijn er muurschilderingen, in Ajanta-stijl, van de
beroemde
Japanse kunstenaar Nousu Kôsetsu. Zij beelden verhalen af uit
het leven van de
Boeddha.
Een
andere gewijde plek te Sarnath is de plaats waar Yasa en de zijnen
bekeerd
werden. Yasa, de zoon van een rijk koopman, ging op zekere avond naar
het
hertenpark van Isipatana. Hij werd er door de Boeddha in de leer
onderwezen.
Hij begreep de leer en werd een volmaakte heilige. De moeder van Yasa
merkte
diens afwezigheid. Zij waarschuwde haar man die daarop naar Yasa op
zoek ging.
Ook hij werd in het park onderwezen. Hij nam zijn toevlucht tot de
Boeddha, diens
leer (Dhamma) en diens Orde (Sangha). Hij bereikte daar al de eerste
fase van
heiligheid.
De vrouw
en de moeder van Yasa wachtten tevergeefs. Zij gingen naar het park en
zij
werden er eveneens onderwezen. Zij waren de eerste vrouwelijke
lekenvolgelingen
van de Boeddha.
Vier
vrienden van Yasa hoorden van zijn bekering en zij gingen eveneens naar
de
Verhevene toe. Zij werden allen volmaakte heiligen (arahants). Later
volgden
nog 50 andere vrienden van Yasa. Ook zij werden volmaakte heiligen.
Reeds
ten tijde van de Verhevene werd te Isipatana een klooster gebouwd. De
residentie van de Gezegende is een zeer gewijde plek in Sarnath.
Verder
zijn in het vroegere park van Isipatana nog veel ruïnes van
kloostergebouwen. Ook
is er een stoepa te zien waarvan alleen de fundamenten nog over zijn.
Het
bouwjaar ervan is onbekend.
[2] De namen van die vijf asceten zijn: Bhaddhiya, Vappa, Mahānāma, Asajī, en Kondañña.