Copyright © 2021 / 2564 Het is toegestaan om elektronisch of in gedrukte vorm fragmenten van deze compilatie of de compilatie in zijn geheel over te nemen voor eigen gebruik, of ook met als doel ze met anderen te delen, uitsluitend voor gratis verspreiding en zonder commercieel oogmerk. |
Ajanta
De
plaats Ajanta ligt 104 km van Aurangabad vandaan. Ajanta is gelegen in
de buurt
van de bron van de Waghora rivier in de staat Hyderabad in Deccan.
In
1817
werden tijdens een manoeuvre de Ajanta-grotten ontdekt door een Britse
soldaat.
In totaal zijn er 30 grotten in de rotsen uitgehouwen, over een breedte
van 550
meter. Vijf ervan zijn tempels en de overige zijn kloosters.
De
grotten werden door de monniken gebruikt in de regentijd. Het dal is
dan op z’n
mooist.
Enkele van de oudere grotten werden groter gemaakt; andere werden toegevoegd. Er zijn grotten met cellen voor monniken, enkele grotten met een stoepa erin, en grotten in de vorm van een tempel, alles uit één stuk uitgehouwen. Vijf grotten zijn niet voltooid.
De
muurschilderingen zijn een toonbeeld van klassieke Indiase kunst. Ze
zijn
vermoedelijk ontstaan tussen de 1e eeuw v.C. en
de 1e
eeuw n.C.
De
techniek van Indiase muurschilderingen is totaal verschillend van die
van het
Europese fresco. Indiase en alle Aziatische muurschilderingen worden op
een
droge wand aangebracht. In Ajanta werd de ruwe wand van de rots bedekt
met een
laag aarde of koemest, gemengd met gehakt stro of dierenharen. De dikte
ervan
was 2-3 cm. Als die laag helemaal droog is, wordt ze bedekt met een
dunne
pleisterlaag. En daarop komt dan de schildering. De compositie wordt
eerst in
rood aangebracht. Daarna volgt een onderschildering en vervolgens de
schildering met kleuren. Het geheel wordt dan gepolijst.
Van
de 4e-7e
eeuw n.C. tijdens de regering van de Vakataka en Chalukya
dynastieën waren de
grote dagen van artistieke activiteit te Ajanta.
De
grote
schilderingen van Ajanta vertegenwoordigen slechts het hoogtepunt van
een zeer
oude traditie, niet de renaissance ervan. Die kunst gaat terug tot
vóór-boeddhistische tijden.
De
voornaamste decoratie van grot 1 bestaat uit twee enorme
muurschilderingen
achter in de hal, voorstellende de Bodhisattva Avalokiteshvara. Zij
vormen een
drie-eenheid met het uitgehouwen Boeddhabeeld.
In
grot
10, uit het einde van de 1e eeuw n.C., zijn
alleen de
Jataka-verhalen uitgebeeld. Het zijn Hinayana-thema’s. In
grot 1 zijn de
Jatakas tegenwoordig als symbolen.
De
schilderingen in de 1e vihara (tempel) te Ajanta
vertegenwoordigen
een ietwat verschillende stijl. Ze bestaan uit een aantal panelen met
decoratieve motieven en vruchten en bloemvormen.
Grot
17
heeft decoraties uit het Vessantara Jataka. Ook wordt er afgebeeld
Indra, hoofd
van de goden, met zijn gevolg van hemelse muzikanten.