Copyright © 2021 / 2564 Het is toegestaan om elektronisch of in gedrukte vorm fragmenten van deze compilatie of de compilatie in zijn geheel over te nemen voor eigen gebruik, of ook met als doel ze met anderen te delen, uitsluitend voor gratis verspreiding en zonder commercieel oogmerk. |
Nalanda
Nalanda
ligt ongeveer 10 km van Rajgir vandaan en 92 km ten zuidoosten van
Patna, in de
deelstaat Bihar, India.
Nalanda
is door de Verhevene enkele keren bezocht. Eens vertoefde hij er in het
Pavarika-mangopark. De leek Kevaddha kwam naar hem toe en vroeg hem
door een
monnik een wonder te laten verrichten. Daardoor zouden de mensen nog
meer
bewondering en genegenheid voor de Boeddha hebben. De Verhevene gaf ten
antwoord dat hij niet op zulke manier de leer onderwees. Wonderen zoals
door de
lucht vliegen of over water lopen kunnen door iedereen geleerd worden.
En
gedachten lezen bestaat ook bij anderen. Zulke wonderen worden door de
Verhevene niet aanbevolen. Maar wel het wonder van onderricht. En hij
onderwees
de leek Kevaddha ook over de godenwereld en dat de grote Brahmā niet
almachtig
is en niet de schepper en vader is van alles.[1]
In
het
laatste jaar van zijn leven vertoefde de Boeddha weer enige tijd in het
Pavarika-mangopark te Nalanda. De Eerwaarde Sāriputta zei toen dat er
nooit
iemand heeft geleefd, thans leeft, of nog zal leven die meer verlicht
is dan de
Boeddha. Hij had weliswaar geen onmiddellijke persoonlijke kennis van
de
Gezegenden van vroegere of toekomstige tijden. Maar hij was de
wetmatigheid
van de leer te weten gekomen op grond van conclusies.
Op de plek waar de Eerwaarde
Sāriputta dit
absolute vertrouwen in de Boeddha verkondigde, staat thans een stoepa.
Deze
stoepa ligt op het terrein van de oude universiteit van Nalanda.
Volgens
de overlevering liet keizer Asoka een tempel bij deze stoepa bouwen.
Deze
universiteit is de oudste Boeddhistische universiteit van India. Ze is
gesticht
omstreeks het begin van de Christelijke tijdrekening.
Aanvankelijk was die
universiteit een geestelijk opleidingscentrum voor
Boeddhistische monniken.
Alle voorzieningen voor hen waren gratis.
Volgens
een Tibetaanse bron begon de filosoof Nāgārjuna, 2e-3e
eeuw n.C., zijn studies daar. De universiteit was toen al erg beroemd.
Op
het
terrein van die universiteit zijn tussen 415-454 n.C. door Kumāragupta
I zes
kloosters gebouwd voor de monniken die er studeerden. Honderd dorpen
waren
aangewezen om voor die monniken te zorgen.
In
de 6e
eeuw werden er ook wereldlijke wetenschappen onderwezen aan de
monniken. De
universiteit kreeg internationale faam. Volgens Chinese pelgrims
studeerden er
toen ongeveer 3000 monniken. Ook leken werden er toegelaten.
In
de 8e
eeuw werd Nalanda een groot centrum van de Mahayana-filosofie. Er was
een nauw
contact tussen Nalanda en Tibet.
Nalanda
bleef een centrum van studie onder de Pāla dynastie (8e-12e
eeuw). Ten tijde van de laatste keizer van de Pāla dynastie werd
Nalanda niet
meer door hem gesteund. Het ging toen steeds slechter met de
universiteit. Het
Boeddhisme was toen al minder populair geworden door toedoen van
brahmaanse
filosofen en predikers.
Omstreeks
1200 werd Noord-India veroverd door Turkse moslims. Zij hadden geen
respect
voor andere religies. Zij verdreven of vermoordden de monniken en
verwoestten
veel kloosters. Ook te Nalanda werd veel vernietigd. De meeste monniken
vluchtten; slechts enkelen bleven. In 1235 werd Nalanda opnieuw
aangevallen. Er
waren toen nog maar twee kloosters over,
bewoond door ongeveer 70 monniken.
naar
begin van pagina
of naar 4. Boeddhistische
plaatsen in
India en Nepal