Copyright © 2021 / 2564 Het is toegestaan om elektronisch of in gedrukte vorm fragmenten van deze compilatie of de compilatie in zijn geheel over te nemen voor eigen gebruik, of ook met als doel ze met anderen te delen, uitsluitend voor gratis verspreiding en zonder commercieel oogmerk. |
Contemplatie over opgeven
Bij
contemplatie over opgeven (vernietiging van de smetten) staat men
geen gedachte van zinsverlangen toe die in iemand is ontstaan.
Maar men geeft ze op, verdrijft ze, maakt er een einde aan en
vernietigt ze. Men staat geen gedachte van kwaadwil toe die in
iemand is ontstaan. Maar men geeft ze op, verdrijft ze, maakt er
een einde aan en vernietigt ze. Men staat geen gedachte van
wreedheid toe die in iemand is ontstaan. Maar men geeft ze op,
verdrijft ze, maakt er een einde aan en vernietigt ze. Men staat
geen euvele, onheilzame gemoedstoestanden toe die in iemand van
tijd tot tijd ontstaan. Maar men geeft ze op, verdrijft ze,maakt
er een einde aan en vernietigt ze. (A.V.108).
Bij contemplatie over onthechting overweegt men aldus: “Dit is vredig, dit is verheven, namelijk het tot stilstand komen van alle grondslagen van bestaan, de uitdoving van begeerte, onthechting, Nibbāna.”(A.V.108).
Contemplatie over beëindiging
Contemplatie over beëindiging is aldus: men gaat naar een vredige plek en overweegt er aldus: “Dit is vredig, dit is verheven, namelijk het tot stilstand komen van alle samengestelde dingen, het opgeven van alle grondslagen van bestaan, de uitdoving van begeerte, beëindiging, Nibbāna.”(A.V.108).
Deze contemplatie behoort tot één van de elementen van de Verlichting (bodhipakkhiya-dhamma) (A.I.35)
Contemplatie over afkeer van de hele wereld
Contemplatie over afkeer van de hele wereld bestaat hierin: doordat men geeft de betrokkenheid met deze wereld op. Men geeft het hechten aan deze wereld op. Men geeft geestelijke vooroordelen, verkeerde meningen en verborgen neigingen betreffende deze wereld op. En doordat men er niet naar verlangt maar ze opgeeft, daardoor wordt men onthecht (vrij). (A.V.108).